donderdag 4 december 2014

Stille Sint


'De drukke dagen voor Sinterklaas', normaal gesproken zit ik nu tot over mijn oren in het knutselwerk voor de sintviering met mijn schoonfamilie.
Dit jaar is het vreemd stil, we doen dit jaar geen surprises. Teveel anti-knutselaars, knutselmoe (mijn gezin).
Daarom ligt dit jaar de nadruk op een persoonlijk gedicht, de kado's worden identiek ingepakt (in een wijndoos) en het gedicht moet verduidelijk voor wie elk cadeau bedoeld is.
Dubbele gevoelens, aan de ene kant opluchting (minder creatieve stress), maar aan de andere kant een gevoel van verlies (er waren elk jaar zulke mooie creaties). Ik kan ook beter knutselen dan rijmen.
Het is nu 1 dag vt voren en ik heb nog geen kado's en geen letter op papier, over minder stress gesproken!

Toch overheerst op dit moment de opluchting, het is dan wel rustig op het sint-front, daarbuiten kom ik tijd te kort.
Vandaag heb ik een paar uur ernstig gepoetst en opgeruimd want er kwamen 2 makelaars langs voor een waardebepaling. We gaan waarschijnlijk deze keer toch ècht verbouwen!
Aardige, geïnteresseerde heren. Leerzame gesprekken met veel tips en aandachtspuntjes.
Daarna uitgebreid gekookt, gebaseerd op de inhoud van mijn vriesvakje. Ja, door de lage buitentemperatuur (en dus een koude keuken) ontdooid de hele boel weer.
Naast de Sint hebben we dit weekend nog meer feestelijkheden, mijn moeder en Marnix zijn allebei jarig. Handig dat we voor mijn moeder al in de buurt zijn, toch gaan we op de dag zelf weer naar huis want Marnix wordt 18!
Hij had niet het idee er iets speciaals mee te doen, nu organiseer ik dus een surpiseparty! Toch nog een surprise.....
Na grote plannen voor een tent in de tuin en worstjes bakken boven het kampvuur en veel oud Hollandse kinderspelletjes (laatste kinderfeestje) heb ik toch de easy option gekozen: de pizzeria.
Ivm de voorbereidingen was het toch uiterst onhandig dat we vt voren helemaal niet thuis zouden zijn, ook zag de weervoorspelling er niet bien uit.

Als het weekend eenmaal achter de kiezen is ga ik mij mentaal (en deels fysiek) voorbereiden op mijn deelname aan het kerst-brocantemarktje (zondag erna)
Alvast inkopen doen, mincemeat maken, cranberrycompote, stoofpeertjes koken, misschien ook nog gepimpte appelmoes. Het echte kerst-style bakwerk begint vrijdag hoewel we dan 's avonds ook de kerstborrel op het werk van mijn husband hebben (perfect timing!)
Tussendoor heb ik dan op woensdag ook nog even het Kerst-foodblogevent gehad, een levendige borrel bij het reclameburo vd Foodyboxen. Partytime.
Als dit allemaal achter de rug is kan ik mij op onze eigen jaarlijkse kerstborrel focussen (weekend voor de Kerst, zaterdags werken), nog wel even een leuke uitnodiging in elkaar flansen...
Als ik zo naar dit rijtje kijk ben ik toch wel heel blij dat we dit jaar een rustige sint doen!


Bovenstaande foto's heb ik al een tijd geleden gemaakt, maar ik vond het wel mooi in dit item passen.
Ik gebruik rode kool voornamelijk in salades, meestal 1/4e per keer, dat gaat niet zo heel hard. Het ongebruikte deel droogt dan een beetje in, maar na wat bijsnijden is het nog prima bruikbaar. Het groeit dus zelfs nog weer aan.
Zo mooi, zo'n surprise vd natuur!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten