vrijdag 8 mei 2015

Met gepaste trots!

 

Weer een nieuw hoogtepunt in mijn blog/bakcarriere: enkele weken geleden werd ik gevraagd om een 'bruidstaart' te verzorgen!!!!!!
De bruid-to-be had weleens mijn koningsdaggebak gekocht en was ook klant op mijn werk.
Zei ze, ik had geen idee wie ze was, ik ken niet alle klanten bij naam.
Pas de dag voor de bruiloft maakte ik kennis en viel er een last van mijn schouders, 't is namelijk doodeng om voor zo'n belangrijke dag te bakken!
Toen ik eenmaal wist wie ze was, voelde ik veel meer zelfvertrouwen dat ik de sfeer en verwachting goed had aangevoeld.

Het idee was een intieme kleine bruiloft, gevierd aan het strand.
Puur en eerlijk, zo ook de taart.
Wegens een voedselgevoeligheid had ik enige beperkingen, daarnaast had vooral de bruid voorkeur voor een natuurlijke uitstraling en niet commercieel zoet.
We kozen voor een taart met lagen cake en kwark, versierd met aardbeien en eetbare bloemen. Bavarois was geen optie ivm rauwe eieren (zwangere bruid).
Voor de gasten was er ook carrotcake en Franse appeltaart, voor elk wat wils.

 
Beetje lastminute, de bruiloft was al 10 dagen later!!!!!!!
Dit zorgde wel voor de nodige tijdsdruk en stress.
Natuurlijk moest ik het eerst een keertje helemaal uitproberen, proefbakken.
Ik ben een thuisbakster, geen patissier, maar het moest er ook niet tè homemade uitzien.
En hoeveel suiker in de bodem/cake/vulling? Hoeveel gelatine, gepureerde aardbeien? Hoe kon ik de taart hoog maken, bleven de aardbeien wel mooi op kleur? Kon ik de streepjeslaag aan de buitenkant wel maken?
Genoeg risico's voor een generale repetitie, deze taart mocht niet mislukken.
Uiteindelijk was ik best tevreden, met was aanpassingen ging het goed komen.
Beetje jammer dat ik geen acetaatfolie had, nu moest ik zelf een mal knutselen en bekleden met huishoudfolie. (niet echt professioneel)
Minpuntje was ook dat ik gewoon moest werken, ook de dag vd bruiloft.
Dus bakken in de avonduurtjes en kon ik ook niet zelf de taart vervoeren. neerzetten en decoreren. Ultieme oefening in loslaten.
Gelukkig had ik met wat kunst/vliegwerk wel de bloemen net op tijd binnen.
 
Een dag vt voren kwam 'le moment suprême': de taart opbouwen met de kwarklagen.
Dat wilde natuurlijk voor geen meter. De onderste laag kwark wilde maar niet opstijven, daardoor konden de andere lagen er nog niet bovenop.
Echt 5 min. voor ik moest werken goot ik de laatste laag uit.
God zegene de greep, 's avonds maar zien of het goed gekomen was.
En het was goed! (voor zover ik kon zien zonder de taart helemaal uit te pakken)
Toen de taart eenmaal bij het bruidspaar was afgeleverd viel er een last van mijn schouders, so far so gut!
 
 
Op de dag zelf was het weer een beetje sombertjes (enige dag vd week!), maar dat kon vanzelfsprekend de pret niet drukken.
Van het bruidspaar ontving ik enthousiaste recensies en foto's.
Voor sommigen was de hoofdtaart niet zoet genoeg, maar de bruid vond 'm perfect.
Dat was waar ik voor ging!
Door enthousiaste bruiloftsgasten was de taart, niet geheel in stijl maar wel feestvreugde verhogend, gedecoreerd.
De aanzet tot een lang en gelukkig huwelijksleven.
Van harte en bedankt voor deze grote eer!!!!!
 
proefexemplaar
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten